Behind the scenes with @hetspijsdecor

Who are you and what do you do?

My name is Eline, a food photographer, food stylist and content creator living in Wijk bij Duurstede, in the Netherlands. I live there together with my family. In short, I love food!
I’ve always been very sure that I wanted to work in the hospitality industry, so after high school it was a logical step that I went to the Hotel Management School in Leeuwarden. After that, I went to work in Amsterdam. As an event manager, over the years in different places where the food we served became more creative, more beautiful and tastier.

Wie ben je en wat doe je?

Ik ben Eline, food fotograaf, food stylist en content creator wonend in Wijk bij Duurstede, in Nederland. Daar woon ik samen met mijn gezin. Heel kort samengevat, ik hou van eten! Ik ben er altijd heel zeker van geweest dat ik in de hospitality industry wilde gaan werken, na mijn middelbare school was het dan ook een logische stap dat ik naar de Hogere Hotelschool ging, in Leeuwarden. Aansluitend ben ik in Amsterdam gaan werken. Als eventmanager, in de jaren bij verschillende bedrijven waar het eten dat we serveerden creatiever, mooier en lekkerder werd. 

Photoshoot in samenwerking met @ippelstippelcompany

How did you start and how did you learn?

I’m an image thinker and don’t know better than to look at everything around me, as if I can frame it. I noticed in my work that it was such a shame that after every wonderful event we had been allowed to create and organize, we had so few quality food related photos.
I have always enjoyed my work as an event manager, but after the birth of my two daughters it was time for something different. More rest, in this time I also started a basic education at the Fotovakschool in Apeldoorn.
There I developed my passion for food and photography.
After a year I took the plunge and registered at the Chamber of Commerce, from then on it became a normality of looking for new opportunities and continuing to challenge myself.
Now, just a year later, I am still very happy to be able to organize the days I work myself with beautiful and fun assignments and spend the rest of my time at home with my family.

Hoe ben je begonnen met fotograferen en hoe heb je je ontwikkeld?

Ik ben een beeld denker en weet niet beter dan dat ik van jongs af aan zo naar alles om me heen kijk, alsof ik iets in kan lijsten. Ik merkte in mijn werk dat ik het zo jammer vond dat we na elk prachtig event dat we hadden mogen creëren en organiseren zo weinig kwalitatieve food gerelateerde foto’s hadden.  Het werk als eventmanager heb ik altijd met heel erg veel plezier gedaan, maar na de geboorte van mijn twee dochters was het tijd voor wat anders. Meer rust, in dit tijd ben ik ook begonnen aan een basis opleiding aan de fotovakschool in Apeldoorn. Daar heb ik mijn passie voor fotografie en food verder ontwikkeld. Na een jaar heb ik de stoute schoenen aangetrokken en me ingeschreven bij de kamer van koophandel, vanaf toen werd het een mooie weg van nieuwe kansen zoeken en mezelf blijven uitdagen. Nu, net een jaar later ben ik nog steeds heel erg blij dat ik de dagen die ik werk, zelf in kan delen en mooie en leuke opdrachten mag uitvoeren en de overige tijd thuis bij mijn gezin kan zijn.

Who are your clients and how do they find you?

I work for various clients in the hospitality and food sector. Before the Corona crisis, I had a stable number of regular clients a month, which came to a halt for a while, but I notice that it is now picking up again cautiously. I love to see what a creative environment I work in and how resourceful people are. It is still motivating to see that there are always opportunities and possibilities.
My clients come partly from my own network by having worked in this segment for years, but inspiring collaborations arise from other angles as well. In addition, people find me through my Instagram account. At the end of last year, for example, I had the opportunity to do a wonderful assignment as food stylist for a recently released bbq cookbook. Really great and literally tastes like more.

Wie zijn je opdrachtgevers en hoe vinden ze je?

Ik werk voor verschillende opdrachtgevers in de horeca en food sector. Voor de Corona crisis had ik een stabiel aantal vaste opdrachtgevers in de maand, dat kwam even stil te liggen, maar ik merk dat het nu weer voorzichtig aan aantrekt. Ik vind het prachtig om te zien in wat voor een creatieve omgeving ik werk en hoe vindingrijk mensen zijn. Het is toch motiverend om te zien dat er altijd kansen en mogelijkheden zijn. Mijn opdrachtgevers komen voor een deel voort uit mijn eigen netwerk door jarenlang te hebben gewerkt in dit segment, maar ook uit andere hoeken ontstaan inspirerende samenwerkingen. Daarnaast vinden mensen me via mijn Instagram account. Eind vorig jaar heb ik bijvoorbeeld een prachtige opdracht mogen doen als food stylist voor een recent uitgebracht bbq kookboek. Echt te gek en smaakt letterlijk naar meer.

Eigen foto voor het kookboek “We can’t BBQ” voor The Bastard

How do you start styling and what is your focus?

That depends very much on the setting or assignment. I can have a hero ingredient or product in one picture and props and styling around it. I work out a plan before I go into a shoot, with what we need to shoot, what I need to shoot, and figure out my props around that. On location it can be that I give it another twist, simply because something else works out better or something on location lends itself perfectly to make that image. But when developing and styling a recipe, this can also arise during cooking and preparing the dish, colours that turn out differently or are still more beautiful or tasty by adding another element. I think it’s a wonderfully creative process. When I have to photograph dishes for an assignment, I like nicely made plates and hardly anything else around it, then it’s really about what’s on the plate and I try to keep the surroundings simple, all the attention goes directly to the plate.

Hoe begin je met stylen en waar leg je de focus?

Dat hangt heel erg af van de setting of opdracht. Ik kan een ingrediënt of product hebben waar de foto om moet draaien en daar omheen mij props en styling verder uitwerken. Ik werk een plan uit voordat ik een shoot in ga, met wat we moeten fotograferen, wat ik daar voor nodig heb en zoek daar omheen mijn props uit. Op locatie kan het altijd zijn dat ik er nog een draai aan geef, simpelweg omdat iets anders dan toch beter werkt of iets op locatie zich perfect er voor leent om dat beeld te maken. Maar bij het ontwikkelen en stylen van een recept kan dit ook ontstaan tijdens het koken en voorbereiden van het gerecht, kleuren die anders uitvallen of toch mooier of lekkerder zijn door nog een element toe te voegen. Ik vind het een heerlijk creatief proces.  Wanneer ik voor een opdracht gerechten moet fotograferen, dan hou ik van mooi opgemaakte borden en verder weinig er omheen, dan gaat het echt om hetgeen op het bord ligt en probeer ik de omgeving simpel te houden, zodat het oog direct naar het bord gaat.

What backdrops are you using?

In my studio I use vinyl backgrounds from @myluciebackdrops, but also wooden plates I painted myself, old tabletops, benches or chairs. But also old baking sheets or old wooden trays always do well to get more soul in a picture. On location I sometimes use what is available outside, stones, pebbles, wood or plants.

Welke backdrops gebruik je?

In mijn studio maak ik gebruik van vinyl achtergronden van @myluciebackdrops, maar ook van houten platen die ikzelf geschilderd heb, oude tafelbladen, bankjes of stoelen. Maar ook oude bakplaten of oude houten dienbladen doen het altijd goed om meer ziel in een foto te krijgen. Op locatie gebruik ik soms ook wat er buiten voor handen is, stenen, kiezels, hout of planten.

What props do you often use?

I have a wide collection of ceramic good and glassware. Cutlery is also well represented. I do try to rotate stuff regularly and like to look for new stuff in thrift stores or flea markets. I complement my ‘vintage’ treasures with new pottery. That can be anything that catches my eye. I like dull crockery most, with earthy tones. Not too conspicuous, so that what’s on the plate gets the most attention.
I have a collection of canvases, made of cotton and linen that I sometimes use in a photo, but this really has to complement the image.

Welke props gebruik je vaak?

Ik heb een bonte verzameling aan serviesgoed en glaswerk. Ook bestek is goed vertegenwoordigd. Ik probeer wel regelmatig spullen te laten rouleren en ga dan ook graag op zoek naar nieuwe spullen in kringloopwinkels of rommelmarkten. Mijn ‘vintage’  vondsten vul ik aan met nieuw aardewerk. Dat kan van alles zijn waar mijn oog op valt. Ik hou het meest van mat serviesgoed, met aardse kleuren. Niet te opvallend, zodat wat op het bord ligt de meeste aandacht krijgt. Ik heb een collectie doeken, van katoen en linnen die ik soms in een foto gebruik, maar dit moet wel passen.

Which light do you work with, daylight or artificial light and do you work with flash?

I like daylight best. It brings out all the colours in such a beautiful way.
I am aware of the possibilities of artificial light, I have my own set of daylight lamps from Bresser. Which I use in the evening or at locations where a bit of extra light is needed.

I do not use my flash that much. I have a Yongnuo flash and use a Magmod to soften the light. But I do not use it that much for my photography. Something I would like to explore more, to experiment with action shots more for example.

Met welk licht werk je het liefste en maak je gebruik van een flitser?

Ik hou van daglicht. Het brengt de kleuren het meest tot zijn recht vind ik persoonlijk. Ik ben me bewust van de mogelijkheden van kunstlicht, ik beschik zelf over een set daglichtlampen van Bresser. Welke ik gebruik in de avond of op locaties waar wat extra licht nodig is.

Ik gebruik bijna geen flitser. Ik heb een Yongnuo reportage flitser en een Magmod om het licht te verzachten. Maar deze gebruik ik niet vaak. Zeker iets waar ik nog meer mee zou willen oefenen en bijvoorbeeld in actie foto’s mee te experimenteren.

What camera, lenses and tripod do you use?

I have a Canon 80D camera and I use a Canon EF lens 50mm f/1.8 and a Canon zoom lens 24-70mm f/2.8. I have a tripod from Manfrotto, MK190 XPRO with which I can easily make flatlays.

Which programs do you use to edit your photo’s?

I use Lightroom for 99% of the time to edit my photo’s. And sometimes Photoshop.

Welke camera, lenzen en statief gebruik je?

Ik heb een Canon 80D camera en ik maak gebruik van een Canon EF lens 50mm f/1.8 en een Canon zoom lens 24-70mm f/2.8 lens. Ik heb een statief van Manfrotto, MK190 XPRO waarmee ik gemakkelijk flatlay’s kan maken.

Welk programma gebruik je voor het nabewerken vanje foto’s?

Ik gebruik bijna altijd Lightroom en heel af en toe Photoshop

Tips and tricks?

Always keep practicing and trying or look for new things. Usually I need a few times before something succeeds as it is in my head, then sometimes I need a little more patience and adjust my expectations, but when the result is there, it is so satisfying.
By continuing to try new things, you keep growing and I dare to take on more challenges. It also helps me a lot to get a clear idea of what type of photography I like.

Tips and tricks?

Altijd blijven oefenen en nieuwe dingen uitproberen of opzoeken. Meestal heb ik een paar keer nodig voordat iets lukt zoals het in mijn hoofd zit, dan moet ik soms iets meer geduld hebben en mijn verwachtingen bijstellen, maar als het resultaat er dan is, geeft dat wel een goed gevoel.  Door nieuwe dingen te blijven proberen, blijf je groeien en durf ik meer uitdagingen aan te gaan. Ook helpt het me enorm om goed duidelijk te krijgen welk type fotografie ik mooi vind. 

Instagram link

Like to see more of Eline her work, check it out @hetspijsdecor.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.