Behind the scenes with.. food photography

Behind the scenes with @stefaniespoelder

Who are you and what are you doing?

My name is Stefanie Spoelder, 30 years from Delden. For 7 years I combined my job in marketing with my own company as a food photographer. Since 1 January this year I am no longer employed and I have made the step to fulltime entrepreneurship. As a food photographer I photograph food for cookbooks, magazines and restaurants. For each photo I try to create a fine setting, so that the dish really sparkles out of the photo.

Wie ben je en wat doe je?

Mijn naam is Stefanie Spoelder, 30 jaar uit Delden. 7 jaar lang combineerde ik mijn baan in de marketing met mijn eigen onderneming als foodfotograaf. Sinds 1 januari dit jaar ben ik niet meer in loondienst en heb ik de stap gezet naar fulltime ondernemerschap. Als foodfotograaf fotografeer ik eten voor onder andere kookboeken, magazines en restaurants. Voor elke foto probeer ik fijne setting te creëren, zodat het gerecht echt uit de foto spat. 

How did you start and how did you learn?

After my education at the Higher Hotel School, I worked in a hotel. My days started at 14:00. That meant I had a lot of free time in the morning. I used this time to collect and prepare Twente dishes. I made them more modern and shared them -with photos- on a blog. I loved doing this. The Twenthe Tourist Board picked this up and asked if they could put the photos and dishes in their magazine. Super fun of course! By now I had followed a basic education in photography at the Fotovakschool and not long after that I started to follow the Vakopleiding. Food has always been the subject of my photos and the reason why I started with photography.

In 2017 I travelled to Bordeaux to attend a First We Eat Food Photography workshop. This resulted in an experience I will never forget. What a great week. The great thing about this kind of event (also at Lucies’ Gatherings) is that you not only learn from the person who gives the workshop, but also from the fellow participants. Highly recommended!

Hoe ben je begonnen en hoe heb je het geleerd?

Na mijn opleiding aan de Hoger Hotelschool werkte ik in een hotel. Mijn dagen begonnen om 14:00 uur. Dat betekende dat ik in de ochtend veel vrije tijd had. Ik gebruikte deze tijd om Twentse gerechten te verzamelen en te bereiden. Ik maakte ze moderner en deelde ze -met foto’s- op een blog. Ik vond dit heerlijk om te doen. Het Twents Bureau voor Toerisme pikte dit op en vroegen of ze de foto’s en gerechten mochten plaatsen in hun magazine. Superleuk natuurlijk! Ik had inmiddels een basisopleiding fotografie gevolgd aan de Fotovakschool en niet lang daarna ben ik de Vakopleiding gaan volgen. Food is altijd het onderwerp van mijn foto’s geweest en de reden waarom ik met fotografie ben begonnen. 

In 2017 reisde ik af naar Bordeaux om een First We Eat Food Photography workshop bij te wonen. Dat resulteerde in een ervaring die ik nooit zal vergeten. Wat een geweldige week. Het leuke aan dit soort events (zo ook bij Lucies’ Gatherings) is dat je niet alleen leert van diegene die de workshop geeft, maar ook van de mede-deelnemers. Echt een aanrader!

Who are your customers? And how do they find you?

My clients include graphic design agencies, hospitality entrepreneurs and food producers. But I have also worked, for example, with a sports nutritionist and even a professor at the University of Maastricht for a book on healthy nutrition to cure diseases. In short, it’s super diverse. That’s what I like about it.

Because I have been earning my basic income in recent years, I haven’t had to make any active acquisitions. All the assignments were a nice extra and clients usually came to me through me. This has ensured that I now have a nice client group, with recurring assignments. I am now dependent on the income from my company and I also approach companies with which I would very much like to collaborate. Fortunately, this works very well. Because we work from the same interest and passion for food, the best results are achieved.

Wie zijn je klanten? En hoe vinden ze jou?

Mijn klanten zijn o.a. grafisch ontwerpbureaus, horecaondernemers en voedselproducenten. Maar ik heb bijvoorbeeld ook samengewerkt met een sportvoedingsdeskundige en zelfs een professor aan de Universiteit van Maastricht voor een boek over gezonde voeding ter genezing van ziektes. Kortom, het is superdivers. Daar houd ik van.

Omdat ik de laatste jaren mijn basisinkomen uit loondienst haalde, heb ik geen actieve acquisitie hoeven doen. Alle opdrachten waren een leuk extraatje en klanten kwamen meestal via via bij mij terecht. Dit heeft ervoor gezorgd dat ik nu een mooie klantengroep heb, met terugkerende opdrachten. Inmiddels ben ik afhankelijk van het inkomen uit mijn onderneming en benader ik daarnaast bedrijven waarmee ik heel graag wil samenwerken. Gelukkig werkt dit erg goed. Omdat we werken vanuit dezelfde interesse en passie voor eten, ontstaan de mooiste resultaten.

How much time do you spend on social media and marketing?

Pretty little, actually. I estimate that every week I spend 1 hour on social media and 2 hours on other marketing. I could share a lot more Instagram and especially Stories. But once I’ve arrived at the shoot location, I completely immerse myself in my work and forget to grab my mobile phone.

And how do you divide your time between family and work?

Good question! We have a 10 month old son and my boyfriend works full time. We also have a time-consuming project: We are converting a 40-year old Mercedes bus into a motorhome.
Per week I plan about 2 days of shoots. A third day I use to edit photos and make preparations for the next shoots. My other free moments I spend on marketing, mails, learning new things and administration.

Hoeveel tijd besteed je aan social media en marketing?

Eigenlijk best weinig. Ik schat dat ik elke week 1 uur aan social media en 2 uur aan andere marketing besteed. Qua Instagram en vooral Stories zou ik veel meer kunnen delen. Maar als ik eenmaal op de shootlocatie ben aangekomen ga ik helemaal op in mijn werk en vergeet ik m’n mobiel erbij te pakken.

En hoe verdeel je tijd voor je gezin en werk?

Goeie vraag! We hebben een zoontje van 10 maanden oud en mijn vriend werkt fulltime. Daarnaast hebben we nog een tijdrovend project: We zijn we een 40 jaar oude Mercedesbus aan het ombouwen tot camper. 

Per week plan ik zo’n 2 dagen aan shoots. Een derde dag gebruik ik om foto’s te bewerken en voorbereidingen te treffen voor volgende shoots. Mijn overige vrije momenten besteed ik aan marketing, mails, het leren van nieuwe dingen en administratie.

How to start styling

In the case of an assignment, I put together a mood board together with the client. From this moodboard I look for the right background, background, crockery, cutlery and possibly other accessories such as plants, flowers and personal items.

What is your focus with styling?

The dish must be the star of the picture. I like the colors of the dish to come back into the environment. This can be in the form of ingredients, but also flowers, clothing or crockery.

What backgrounds do you use?

Ik maak veel gebruik van verschillende kleuren linnen, oud hout en zelfgeschilderde platen.

Which props do you use often?

I love natural materials (wood, clay, linen) and handmade items. In my hometown I met a ceramist who makes tableware to order for me. She has wooden plates full of color samples. So together we choose the right colour for each project. Furthermore, H&M Home has a very nice assortment, I sometimes go to Sostrene Grene, Dille and Kamille, Hema and Sissy-Boy.

Hoe begin je met styling set van eten?

Bij een opdracht stel ik samen met de opdrachtgever een moodboard samen. Vanuit dit moodboard ga ik op zoek naar de juiste ondergrond, achtergrond, servies, bestek en eventueel nog andere accessoires zoals planten, bloemen en persoonlijke items. 

Wat is je focus met styling?

Het gerecht moet de ster van de foto zijn. Ik vind het leuk om de kleuren van het gerecht terug te laten komen in de omgeving. Dat kan zijn in de vorm van ingrediënten, maar ook bloemen, kleding of servies.

Welke achtergronden gebruik je?

Ik maak veel gebruik van verschillende kleuren linnen, oud hout en zelfgeschilderde platen.

Welke props gebruikt je vaak?

Ik houd van natuurlijke materialen (hout, klei, linnen) en handgemaakte items. In mijn woonplaats heb ik een keramist leren kennen die op bestelling servies voor mij maakt. Zij heeft houten platen vol met kleurenstalen. Zo kiezen we samen de juiste kleur uit per project. Verder heeft H&M Home een erg fijn assortiment, ook ga ik weleens naar Sostrene Grene, Dille en Kamille, Hema en Sissy-Boy.

What kind of light do you work: daylight or artificial light?

Natural light is my preference. In my studio and on location I am always looking for a nice spot by the window. I recently purchased a dimmable LED panel with tripod. This daylight lamp gives continuous light and I can adjust the kelvin. I use this lamp for photos where it is important that a large surface has to be well lit.

How do you take action photos and what are your settings?

When I think of action pictures, I think of pictures with hands, or steam of a dish. I make sure that there is enough light so that my shutter speed is very short (e.g. 1/1000s). In addition, I often use a tripod for these kinds of photos.

Do you work with a speedlite/flash?

No, not right now. I like working with daylight. The biggest advantage is that you see immediately (without taking a picture) what the light does. For example when you use a white reflection screen to lighten the shadows. I like soft light and soft shadows, that’s why I don’t use flash light. But I never say never, my style has changed over the years.

Wat voor een licht werk je: daglicht of kunstlicht?

Natuurlijk licht heeft mijn voorkeur. In mijn studio en op locatie zoek ik dan ook altijd naar een mooie plek bij het raam. Ik heb onlangs een dimbaar ledpaneel met statief aangeschaft. Deze daglichtlamp geeft continu licht en ik kan de kelvin instellen. Ik gebruik deze lamp voor foto’s waarbij het belangrijk is dat een groot oppervlak goed uitgelicht dient te worden.

Hoe maak je actiefoto’s en wat zijn je instellingen?

Bij actiefoto’s denk ik aan foto’s met handen, of stoom van een gerecht. Ik zorg ervoor dat er voldoende licht is zodat mijn sluitertijd heel kort is (bijvoorbeeld 1/1000s). Daarnaast gebruik ik bij dit soort foto’s vaak een statief.

Werk je met een flitser?

Nee, op dit moment niet. Ik vind het prettig om te werken met daglicht. Het grootste voordeel is dat je direct (zonder een foto te maken) ziet wat het licht doet. Bijvoorbeeld wanneer je een wit reflectiescherm gebruikt om de schaduwen lichter te maken. Ik houd van zacht licht en zachte schaduwen, daarom maak ik geen gebruik van flitslicht. Maar ik zeg nooit nooit, mijn stijl is door de jaren heen ook veranderd.

Which camera and lenses do you use and/or tripod?

I’m shooting with the Nikon D610. I have 3 Nikon lenses: 50 mm f1.4, 24-70 f2.8 and a 105 mm f2.8. My tripod is a Manfrotto 190 GO. I chose this one because it allows you to shoot flatlays, it has a ball head and is not too heavy.

What program do you use to edit your photos?

I mostly use Adobe Lightroom and to a lesser extent Photoshop.

Tips and tricks for other photographers?

My tip for other photographers is: Keep developing yourself and look for the challenge. If you have a great idea for a shoot, just introduce it to your client. You can find out later how you’re going to get it done at all. What really helps me in my creativity is that once every 2 months (it’s not often, but it’s realistic) I plan a day to make free work. This helps me -sometimes consciously, but also unconsciously- to come up with new ideas for next shoots.

Welke camera en lenzen gebruik je en/of statief?

Ik fotografeer met de Nikon D610. Ik heb hierbij 3 Nikon objectieven: 50 mm f1.4, 24-70 f2.8 en een 105 mm f2.8. Mijn statief is een Manfrotto 190 GO. Ik heb deze gekozen omdat je hiermee flatlays kunt fotograferen, hij heeft een balhoofd en is niet te zwaar.

Welk programma gebruikt je om je foto’s te bewerken?

Ik gebruik grotendeels Adobe Lightroom en in mindere mate Photoshop.

Tips en trucs voor andere fotografen?

Mijn tip voor andere fotografen is: Blijf jezelf ontwikkelen en zoek de uitdaging op. Als je een te gek idee hebt voor een shoot, stel het gewoon voor aan je opdrachtgever. Je kunt later wel uitzoeken hoe je het überhaupt voor elkaar gaat krijgen. Wat mij erg helpt in mijn creativiteit is dat ik 1 x in de 2 maand (het is niet vaak, maar wel realistisch) een dag inplan om vrij werk te maken. Dit helpt mij -soms bewust, maar ook onbewust- aan nieuwe ideeën voor volgende shoots. 

Follow StefanieSpoelder

Mijn website: www.stefaniespoelder.nl

Mijn Instagram: www.instagram.com/stefaniespoelder








Dit vind je misschien ook leuk...

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.